STEAM dílna pro pedagogy SŠ
téma: Paralelní vesmíry
odborný lektor: prof. RNDr. Jan Novotný, Csc.
Aktivita je realizována a financována v rámci projektu „Implementace DZ JMK“ v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský, který je financován Evropskou unií, státním rozpočtem ČR a Jihomoravským krajem.
Webinář je určen školním kariérovým poradcům, vedení škol a pedagogům, kteří chtějí porozumět právním aspektům zavádění kariérového poradenství ve škole. Pod vedením právničky se účastníci seznámí s aktuální legislativou, která se týká poradenské činnosti ve školách, a s připravovanými změnami školského zákona a zákoníku práce. Webinář objasní, jaké jsou povinnosti školy, jaké kompetence má kariérový poradce a jaké jsou právní limity spolupráce s rodiči, žáky a externími partnery. Účastníci získají přehled o tom, jak správně nastavit poradenský systém z hlediska odpovědnosti, dokumentace a ochrany osobních údajů. Diskutovat budeme i o tom, jaké právní nástroje mohou školám pomoci při zavádění poradenství do praxe. Webinář nabídne prostor pro dotazy a řešení konkrétních situací z praxe.
Kariéroví poradci se často setkávají s žáky, kteří procházejí stresem, nejistotou nebo krizí spojenou s volbou budoucí vzdělávací či profesní dráhy. Tyto situace mohou výrazně ovlivnit jejich schopnost rozhodovat se, plánovat a rozvíjet vlastní potenciál. Workshop nabídne poradcům základní nástroje první psychické pomoci a krizové intervence, které jim umožní lépe reagovat na emočně náročné situace ve školním prostředí. Účastníci se naučí techniky zvládání stresu, krizové komunikace a práce s emocemi, které mohou využít při individuální i skupinové práci se žáky. Získané dovednosti přispějí k vytváření bezpečného a důvěryhodného prostředí, které je základem pro efektivní kariérové poradenství. Poradci tak budou lépe připraveni podpořit žáky v období rozhodování, nejistoty nebo změn. Workshop propojuje oblast krizové intervence s cílem kariérového rozvoje: posilovat schopnost žáků zvládat zátěž a činit informovaná rozhodnutí o své budoucnosti.
Rozhodování o budoucnosti není jen logický proces – mozek při něm zapojuje emoce, intuici i zkušenosti. Tento webinář přináší praktický pohled na to, jak funguje mozek žáka, když se rozhoduje o své kariéře. Ukážeme si, proč někdy „nejde se rozhodnout“ a jak s tím jako poradci můžeme pracovat. Vysvětlíme si, jak mozek zpracovává nejistotu, proč je důležitá emoční regulace a jak podpořit žáky v hledání vnitřní motivace. Zaměříme se na konkrétní techniky, které pomáhají žákům lépe porozumět svému rozhodovacímu stylu. Naučíme se, jak využít jednoduché vizualizace, práci s tělem a krátké reflexe pro podporu rozhodování. Webinář nabídne i tipy, jak pracovat s přetížením informacemi a jak pomoci žákům „zastavit se a zorientovat“. Vše bude podáno srozumitelně, bez složité terminologie, ale s oporou v aktuálních poznatcích neurovědy. Cílem je, aby poradci mohli lépe porozumět tomu, co se v hlavě žáka děje – a jak mu v tom být oporou.
Každá generace má svá specifika Na základních školách je nyní generace alfa a nastupuje na střední školy. - jak přizpůsobit kariérové poradenství jejich potřebám? Podle průzkumů potřebují více emocí, zážitků a citlivosti. Jak na to? Cílem webináře je poskytnout kariérovým poradcům přehled o specifikách generace alfa a jak využít nové přístupy, metody a formy poradenství odpovídající jejich potřebám, způsobu komunikace a rozhodování.
Tento workshop se zaměřuje na to, jak systematicky propojovat vzdělávání s aktuálními potřebami trhu práce. Odnesete si praktické tipy pro organizaci společných aktivit, včetně legislativních a organizačních doporučení. Účastníci se seznámí s konkrétními nástroji a přístupy, jak do vzdělávacího procesu zapojit firmy a zaměstnavatele. Budeme se věnovat tomu, jak vytvářet partnerství, která přinášejí přidanou hodnotu žákům, školám i firmám. Ukážeme si, jaké formy spolupráce jsou nejefektivnější – od exkurzí a stínování po mentoring a projektové dny. Diskutovat budeme i o tom, jak firmy vnímají připravenost žáků a jaké kompetence považují za klíčové. Workshop nabídne konkrétní praktické tipy pro navazování kontaktů s lokálními zaměstnavateli a pro organizaci společných aktivit (vytváření win-win spolupráce). Kariérový poradce zde vystupuje jako koordinátor, který propojuje školu, žáky a firmy a pomáhá vytvářet prostředí podporující informovaná a realistická kariérní rozhodnutí.
Work Cafe je inovativní online platforma určená pro kariérové poradce, která nabízí pravidelná setkávání zájemců o kariérové poradenství ve školách dle potřeb cílové skupiny. Kariéroví poradci zde mohou sdílet dobrou praxi, rozvíjet své kompetence za podpory zkušených lektorů a osvojovat si nové metody a postupy. Platforma podporuje efektivní rozvoj a sebereflexi. Work Cafe také poskytuje prostor pro osobní růst a inspiraci. Kolegiální sdílení na této platformě pomáhá rozvíjet vztahy a kolegialitu, poskytuje potřebnou podporu a povzbuzení ke zkoušení nových metod a postupů. Připojte se k Work Cafe a staňte se součástí komunity kariérových poradců, kteří se neustále vzdělávají a podporují.
MiND Club JCMM
Jak být lůzr a stejně vyhrát: ne-úspěchy mladého chemika na cestě do USA, Švýcarska a zpět domů
Přednáška je určena pro všechny středoškolské zájemce z jihomoravských gymnázií, středních škol a víceletých gymnázií.
Financováno z projektu Implementace DZ JMK.
Umělá inteligence mění způsob, jakým poskytujeme kariérní poradenství nejen žákům a studentům. Na tomto webináři objevíte, jak mohou moderní AI nástroje obohatit a zefektivnit vaše poradenské metody. Seznámíte se s klíčovými trendy a inovacemi, které vám pomohou lépe porozumět individuálním potřebám vašich žáků a studentů a podpořit je při hledání jejich kariérní cesty. Ukážeme vám praktické příklady, jak integrovat AI nástroje, jako je ChatGPT a GPT asistenti, do každodenní poradenské praxe a jak tyto technologie využít pro inspiraci a motivaci mladých lidí. Součástí bude i zamyšlení nad etickými a legislativními otázkami spojenými s využíváním umělé inteligence ve školním prostředí, abyste AI mohli efektivně a zodpovědně začlenit do své praxe.
Karty mohou být v kariérovém poradenství silným nástrojem pro rozvoj žáků – otevírají témata, která se jinak těžko pojmenovávají. Pojďte společně vyzkoušet práci s těmito inovativními pomůckami. Společně si vyzkoušíme vybrané techniky a aktivity, kde využijeme obrázkové a slovní karty (KARTY S PŘÍBĚHY, SVĚTEM HODNOT, SILNÉ STRÁNKY anebo JOBBKORT/INTRESSEKORT). Ty jsou inspirativním a velmi nápomocným nástrojem, který v procesu kariérového poradenství oceníte vy i vaši žáci. Pomocí Karet s příběhy pracujeme s fotografiemi, které evokují životní situace, hodnoty a touhy, a pomáhají žákům lépe porozumět sobě samým. Karty Světem hodnot pak umožňují identifikovat, co je pro žáky skutečně důležité, a jak se jejich hodnoty promítají do volby studijní či profesní cesty. Se sadou Silné stránky se zaměříme na pojmenování osobních předností a kompetencí, které mohou být klíčové při rozhodování o budoucnosti. Jobbkort a Intressekort, původem ze Skandinávie, pomáhají žákům objevovat pracovní oblast.
Rozhovory o budoucnosti – s rodiči, učiteli nebo jinými dospělými – mohou být pro žáky náročné a emočně zatížené. Tento webinář nabídne kariérovým poradcům techniky, jak žákům pomoci tyto situace zvládnout s větším klidem, porozuměním a jistotou. Zaměříme se na práci s tzv. pozicemi vnímání, kdy si žák může „vyzkoušet“, jak situaci vnímá on sám, druhá osoba a nestranný pozorovatel. Tato technika pomáhá rozvíjet empatii, nadhled a schopnost připravit si vlastní argumenty. Účastníci se naučí, jak vést žáka k tomu, aby si předem promyslel, co chce říct, jak to může znít druhé straně a jak reagovat na možné námitky. Webinář nabídne i další podpůrné techniky – např. práce se židlemi, vnitřní dialog nebo vizualizace rozhovoru. Vše bude podáno srozumitelně, bezpečně a s důrazem na využití v běžné školní praxi.
Přispějte svou účastí ke zkvalitnění kariérového poradenství na školách v Jihomoravském kraji. Za podpory facilitátora, experta na danou oblast, bude probíhat diskuse k vybrané klíčové kompetenci kariérového poradenství dle NICE. V rámci tohoto setkání se budeme věnovat kompetenci „vzdělávání“, která zdůrazňuje schopnost poradce podporovat žáky v rozvoji dovedností potřebných pro celoživotní učení a řízení vlastní kariéry. Kariérové vzdělávání není jen o volbě povolání, ale o systematickém rozvoji kompetencí, které žákům umožní orientovat se v měnícím se světě práce a vzdělávání. Vzdělávání v kontextu kariérového poradenství tak není jednorázovou aktivitou, ale kontinuálním procesem, který by měl být přirozenou součástí školního prostředí. Význam této oblasti navíc podtrhuje i aktuální revize Rámcových vzdělávacích programu v České republice, v jejichž rámci se kariérový rozvoj stává jednou z klíčových kompetencí, kterou by si měl osvojit každý žák.
Cílem semináře je poskytnout ředitelům škol a školských zařízení podporu v oblasti řízení škol. Témata (obsah) • Rozdíl mezi manažerem a leaderem • Styly vedení lidí, aneb kdy ubrat a kdy přitlačit • Stanovování rozumných cílů, efektivní úkolování a kontrola • Od nováčků po mazáky – jak s lidmi zacházet a rozvíjet je v závislosti na jejich pracovní zralosti • Desatero účinné motivace • Komunikační nástroje dobrého šéfa: • Argumentace a přesvědčování (k práci navíc) • Když něco potřebujeme jinak - poskytování zpětné vazby • Vedení hodnoticích a motivačních pohovorů • Minimum k vedení porad
Jak efektivně reagovat na různorodost žáků ve třídě? Seminář nabízí praktické nástroje a inspirace pro individualizaci a diferenciaci výuky. Účastníci se seznámí se šesti základními kritérii pro přizpůsobení výuky, reflektují své vlastní přístupy a porovnají je s příklady z pedagogické praxe. Součástí jsou konkrétní metody (např. INSERT, reflektivní postupka, formativní zpětná vazba), které lze okamžitě využít při práci se žáky.
Jak pomoci žákům zorientovat se v přehršli možností, které je čekají po základní nebo střední škole a dál v profesním životě? Dnešní kariérový poradce (ať už oficiální, nebo ten „neformální“) musí vědět, kde hledat a jak informace zprostředkovat srozumitelně a bez zahlcení. Ukážeme si konkrétní zdroje aktuálních a užitečných informací. Budeme sdílet, jak takové informace efektivně využít pro svou práci a práci se žáky. Naučíme se nastavit plán aktivit školního roku s podporou různých zdrojů kariérových informací. Ukážeme si, kdy, jaké informace žákům dávkovat, aby je dokázali využít pro návštěvu veletrhu, dne otevřených dveří, pro přijímací řízení, pohovory atp. Vše z praxe a do praxe, vše v souladu s novým RVP ZV. Workshop, který nezůstane u slov – odnesete si tipy, odkazy, připravené šablony a inspiraci k okamžitému použití.
Workshop se zaměřuje na podporu kariérového rozvoje žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v prostředí základních a středních škol. Účastníci se seznámí s konkrétními přístupy, jak pracovat s různorodými potřebami žáků při plánování jejich budoucnosti. Představíme inspirativní příklady z praxe, včetně tranzitního programu, který pomáhá studentům se SVP získat pracovní zkušenosti u běžných zaměstnavatelů. Lektorka nabídne své zkušenosti s asistovanými praxemi a spoluprací mezi školou, rodinou a zaměstnavateli. Účastníci si vyzkouší tvorbu individuálního kariérového plánu přizpůsobeného možnostem a přáním konkrétního žáka. Budeme se věnovat i možnostem spolupráce s externími partnery a organizacemi, které mohou školám pomoci s přechodem žáků do pracovního života. Workshop nabídne prostor pro sdílení zkušeností, diskuzi i praktické nácviky. Zaměříme se na to, jak podpořit samostatnost, motivaci a realistická očekávání žáků se SVP.
Místo konání: Hybešova 15, Brno
Lektor: Lenka Libánková
Čas konání: středa 9:00 - 12:15
Pozvánka: https://www.vim-jmk.cz/co-delame/vzdelavani/akce/ak09174
Nadaní mezi námi - Od školních lavic až po vědecká ocenění
Konference, kterou pořádá JCMM pro pedagogy i nepedagogické pracovníky, vedení škol a školských zařízení, pracovníky školských poradenských pracovišť a odbornou veřejnost, se konaná v rámci projektu Implementace DZ financovaného z Operačního programu Jan Amos Komenský.
Kdy: 25. listopadu 2025 od 9:00 hodin
Voda – nezbytnost, zdroj nebo zbraň
Voda je základem života, klíčovým zdrojem energie a současně stále častěji i předmětem politického napětí. Přednáška nabídne pohled na to, jak se voda stává nejen životní nutností, ale i strategickým nástrojem moci a potenciálním zdrojem konfliktů. Co to je takzvaná “Vodní politka”? Může povodeň v Pákistánu zdražit chleba v Česku? Lze ukrást déšť a nebo dokonce zpomalit rotaci Země?
Jakub Hlaváček
Biochemik, biolog a debatér, kterého ze všeho nejvíc zajímá, jak a proč věci fungují. Na CEITECu při Masarykově univerzitě se věnuje studiu ribosomů – malých „továren na bílkoviny“. Fascinují ho ryby, a proto vystudoval také bakaláře z ekologie, během něhož zkoumal rybí kukačky (Synodontis multipunctatus). Ve volném čase působí jako trenér Národního debatního týmu, kde zjistil, že svět není jen o znalostech, ale hlavně o tom, jak je dokážeme předat. Vědu a řečnické umění propojuje i jako učitel Integrated Science na gymnáziu v Ostravě.
Registrace a informace na www.jcmm.cz.
Kontaktní osoba: Ing. Jana Vitulová, jana.vitulova@jcmm.cz, 724 919 622